Friday, April 9, 2010

Terima Kasih Kepada Para "Pakar"

Saya cukup sibuk dengan persediaan untuk Program Kecemerlangan Akademik Pelajar yang akan berlangsung esok. Saya bangga dan bersyukur kerana pada kali ini ada Ina dan Arm yang telah banyak membantu saya sepanjang persediaan ini. Setakat ini, semua masih dikira lancar dan saya sangat berpuas hati dengan kesungguhan mereka berdua.

Banyak kata-kata "sedap" daripada "pakar-pakar" mengatakan "saya menggunakan mereka demi kejayaan saya dan mereka tidak akan dapat apa selain saya yang memiliki semua". Apa saya boleh katakan? Haha... just gelak saja! Semua "pakar" masing-masing mempunyai kelayakan akademik yang tinggi tetapi hanya mempunyai kecelikan akal yang begitu rendah malah jauh lebih teruk berbanding dengan seorang kanak-kanak. Namun, saya bangga dengan kata-kata yang dikeluarkan oleh Ina mengatakan beliau ingin belajar dengan saya dan saya menghargainya. Setinggi-tinggi terima kasih kepada Ina.

Saya teringat tindakan saya yang bodoh sejak dahulu kerana terlalu berfikir tentang kata-kata yang diluahkan oleh para "pakar" di sekitar saya. Saya ingat akan apa yang diperkatakan oleh KJ saya bahawa apa yang penting adalah pelajar saya memperoleh manfaat. Saya cuma fikir akan apa yang saya boleh lakukan untuk pelajar saya dan itulah cita-cita saya sebagai seorang pendidik. Saya tidak dapat mengawal apa yang  hendak dilakukan atau dibisikkan oleh para "pakar" ke atas saya secara negatif tetapi Tuhan sahaja yang akan mengetahuinya. Bahagian balasan biarlah Tuhan yang Maha Esa menentukannya. Usaha saya untuk mendidik dan membantu anak murid saya biarlah Tuhan yang menilainya. Saya bangga dengan graduasi saya dari UPSI kerana UPSI yang menyedarkan saya akan perlunya hati yang ikhlas dan berterusan untuk mengajar dan seterusnya mendidik. Bukankah itu yang harus dimiliki oleh seorang pendidik dan bukan pengajar?